International Conference Lost and Found. Von den Klarinetten des Fürsten
Lost and Found. Von den Klarinetten des Fürsten
Johann Simon Hermstedt im Pressespiegel seiner Zeit „ [...] sein ganzes inneres Leben in sein Clarinet“
Der Klarinettist Johann Simon Hermstedt wurde sowohl vom zeitgenössischen Publikum als auch von der Presse sehr passioniert wahrgenommen: Aufgrund seiner Konzerte, die sich häufig auf die Interpretation des „Meisters Spohr“ fokussierten, galt er als der „erste Clarinettist Deutschlands“ (Zeitung für elegante Welt, 12. Okt. 1821), der vor allem durch seine „Energie, mit welcher er sein ganzes inneres Leben in sein Clarinet trägt“ (Zeitung für die elegante Welt, 11. Januar 1823), seine Hörerschaft entzückte. Durch „das tiefe Gefühl, welcher er in die sanften Stellen legte“ (Berliner allgemeine musikalische Zeitung, 8. Aug. 1829) erzeugte er eine „ungetheilte Bewunderung“ und sein „seelenvoller Kunstgesang [...] mit Spohrs Compositionen, die er vorzugsweise liebt“ (Allgemeine musikalische Zeitung, 26. Dez. 1832) wurde in der Presse sehr positiv rezipiert. Dennoch gab es auch etwas mehrdeutige Kommentare, die Hermstedts Fertigkeiten auf der Klarinette kritischer beurteilen: Trotz seiner „delikaten Behandlung seines Instruments“ wurde beispielsweise festgehalten, dass sich „seine Bravour etwas vermindert hatte“ (Berliner allgemeine musikalische Zeitung, 8.8.1829). Aufbauend auf den publizistischen Beiträgen soll aufgezeigt werden, welches Bild über den Klarinettisten Hermstedt in unterschiedlichen zeitgenössischen Medien präsent war. Dabei möchte ich in einem ersten Schritt auf die Charakteristika und Eigenschaften von Hermstedt eingehen, die ihm von den unterschiedlichen Medien seiner Zeit attestiert wurden und aufzeigen, welche Beurteilungstendenzen und Entwicklungen dadurch ersichtlich werden. In einem zweiten Schritt soll anhand eines Querschnitts dieser publizistischen Topographie der Frage nachgegangen werden, ob Hermstedt in den vorliegenden Quellen auch vermehrt mit Louis Spohr in Verbindung gebracht wurde und wie sich das Verhältnis in diesen Schilderungen äußert. Durch die publizistische zeitgenössische Wahrnehmung ergibt sich folglich ein breitgefächertes Bild über den Klarinettisten Johann Simon Hermstedt und seine Beziehungen zu Louis Spohr.
Kurzbiographie
Lorenz Adamer studierte Musikwissenschaft (M.A. 2016) an den Universitäten Wien und Pavia/Cremona und Philosophie (M.A. 2020) an den Universitäten Wien und Tübingen. Derzeit ist er Wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Eberhard-Karls-Universität Tübingen und promoviert dort im Sonderforschungsbereich „Die andere Ästhetik“. Zusätzlich ist er als freier Journalist tätig und konnte berufliche Erfahrungen in unterschiedlichen Kulturinstitutionen sammeln. Als Klarinettist leistete er seinen Präsenzdienst bei der Gardemusik Wien und musizierte u.a. mit dem San Diego Youth Symphony Orchestra und unterschiedlichen Ensembles auf der EXPO Shanghai 2010.
Lorenz Adamer: lorenz.adamer@uni-tuebingen.de
Johann Simon Hermstedt (1778-1846) and the Tradition of Harmony Music
The Clarinetist Bernhard Henric Crusell
Clarinet making in the early 19th century in La Couture-Boussey. An overview of technical, economical and sociological aspects
Many makers in the 1820’s established boutiques in the capital and marked their instruments “Paris”, a wise commercial strategy, while keeping the workshops in the village. A large number of Parisian branded instruments were in fact manufactured in La Couture, and it is also possible that several village makers worked as subcontractors and/or that instruments were sold without being marked.
Organologist, conservator and curator, he is Director of Le Musée des instruments à vent of La Couture-Boussey, as well as webmaster and advisory board member for the Cimcim. After the diploma as a restorer, he has earned a MA in Conservation-Restoration of Cultural Property from the Sorbonne University. He has worked in Italy (Milan Museum of Musical Instruments; the Correr Museum, Venice), Switzerland (Musée d’art et d’histoire, Geneva), France (Musée de la musique-Philharmonie de Paris) and USA (National Music Museum, Vermillion and University of South Dakota). Research interests include the History and Philosophy of Restoration, through the study of the written and sources, and investigating all aspects related to the understanding of the relationship between society, culture, technical evolution, and aesthetic perception, and analyzing myths and symbolism related to musical instruments.
Spohr's Clarinet Concerti: Paving the Way to New Heights
In my presentation, I will discuss how Spohr’s four clarinet concerti led to the rise of the virtuoso clarinetist and how this trajectory has influenced clarinet repertoire throughout the instrument’s history. Additionally, I will also examine the role Spohr’s clarinet concerti played in the creation and usage of extended techniques such as circular breathing and extreme altissimo ranges. From these conclusions, I will also examine how the demands of the composers and rise of the virtuoso contributed towards the advancement of the clarinet’s mechanics and influenced instrument manufacturers.
Kurzbiographie:
Vandoren Artist-Clinician Dr.Jenny Maclay enjoys a diverse career as a clarinet soloist, recitalist, orchestral player, chamber musician, pedagogue, and blogger. Currently, she is the Visiting Instructor of Clarinet at Brandon University (Canada) and was Visiting Lecturer of Clarinet at Iowa State University in 2020. Upcoming conference presentations include the Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music, where she will discuss how musicians can use social currency and personal branding to impact the future of classical music. In addition to teaching and performing, Jenny is also interested in travelling and researching clarinet cultures around the world. To date, she has visited and performed in over 30 countries, and she enjoys meeting other clarinetists during her travels. Jenny completed her formative studied in the United States, France, and Canada.
Jenny Maclay: Jenny_Maclay@hotmail.com
Historical Instruments and Replica Models: Recapturing the 18th and 19th Century Sounds of the Clarinet
This presentation investigates the philosophical aspects of historical versus historic musical instruments and the inherent differences between copies of instruments and their original models. Questions of how to accurately measure such instruments will be addressed, as will aspects of standardization such as pitch levels, bore dimensions, and the result of such changes on acoustics and character of sound. 18th and 19th century woodworking and luthierie treatises will be compared to modern building practices. Lastly, case studies of specific replicas will be presented, using clarinets of the author’s own construction, combining practical research and historical building practices in an effort to continue the musical traditions of the 18th century makers.
An interest in instrument mechanics and acoustics has led Thomas to a secondary career as an instrument builder and extensive research into 18th and 19th century wood treatment and seasoning. He builds chalumeaux, baroque, and classical clarinets, and basset instruments for use in historically-informed performance ensembles. His instruments and mouthpieces are played throughout North America, Europe, Japan, and Australia.